? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Followers

Wednesday, November 4, 2009

Berkongsi Minuman? Boleh Ke?

satu hari saya pernah bertanya kpd seorang rakan lelaki yang faham tentang islam mengenai pandangannya tentang berkongsi minuman dalam satu bekas antara lelaki dan wanita yang bukan muhrim. tujuan saya bertanya soalan sebagini kerana saya pernah melihat dia berkongsi minuman dengan rakan wanitananya.

baginya, perkara itu biasa sahaja. 'ala, kawan2.tak salah pun nak kongsi kan?'. saya agak terkejut dengan jawapannya tetapi masih sempat mengawal diri. masakan saya tidak terkejut, orang ini merupakan salah seorang daripada jemaah di tempat saya belajar tetapi memberi jawapan sebegini rupa kerana pada saya berkongsi minuman dalam satu bekas antara lelaki dan wanita merupakan satu perkara yang sangat tidak sopan.

saya bertanya lagi, apa pandangannya jika dia melihat adik perempuannya berkongsi minuman dengan rakan2 lelakinya. dia dengan pantas menjawab,'eh, mana boleh. aku tak per r kongsi sebab aku lelaki. adik aku tak boleh sebab dia perempuan'. aik?, saya tersenyum sendiri. boleh pula dia membezakan hukum mengikut jantina. sedangkan perkara itu sama sahaja.

nabi Muhammad s.a.w sendiri pun hanya berkongsi minuman dengan isterinya. bukan sahaja satu bekas bahkan pada tempat yang sama Aisyah meletakkan bibirnya. bukankah ini sudah cukup untuk menunjukkan pada kita bahawa berkongsi minuman antara lelaki dan wanita hanyalah untuk suami dan isteri. juga antara sesama ahli keluarga. perbuatan berkongsi minuman ini adalah untuk menerbitkan rasa sayang terhadap pasangan masing-masing.

oleh itu, perlukah kita berkongsi minuman dengan alasan mahu mengeratkan kasih sayang antara rakan2. alasan lain? fikir2kan. pandangan anda pula bagaimana?

4 comments:

Anonymous said...

saya tak tahu la plak hukum berkongsi mnuman ni tp sya memang tak lalu nak berkongsi mnuman ngan sapa2. geli r..huhu

MetaMorphosyzz said...

salam...btl3..salute la anis...mtk2, yg pnah share2 ni, terbuka pin2 hatinye utk mengetahui kesedaran ni..klau yg dah tau, tp bt2 xtau..don't lh wat to say...take ur time n think 'bout it...

anis najwan nazri said...

ya. betol sangat2...amin.

BuNciT_BlAja_TeRbanG! said...

saye selalu berkongsi dengan seorang wanita ini dan dia bukan isteri saye.. berkongsi itu cuma dia minum air saye cuma 2 3 teguk kemudian saye habiskan.. tetapi ape yg saye rasakan datang sayang saya pada dia.. hal ini memusykilkan saya.. ni satu jampi k apa k.. tapi saye sokong penyataan itu..